Online & Vaag
27 / 12 / 16

Trends die 2017 niet mogen halen

Het eind van het jaar, dus lijstjes: dit zijn dingen die in 2017 niet terug hoeven te komen, maar dit jaar ongekend populair leken. Op nummer 1: lijstjes.

De Mannequin Challenge

Welke persoon bij de marketingafdeling van grote bedrijven bedacht dat het meedoen aan deze 'trend' het imago van het bedrijf goed zou doen, moet onmiddellijk worden ontslagen. Dat we in 2015 massaal water over onszelf heen gooiden voor het goede doel, is nog te begrijpen en heeft enige amusementswaarde (als je houdt van bekende mensen die zichzelf voor schut zetten), maar de Mannequin Challenge mag direct worden afgeschaft. Het is best cool als je het goed filmt (bij voorkeur met een drone) en goed nadenkt over hoe je zo'n (promotie)filmpje wilt aanpakken, maar vaak genoeg wordt het een slap aftreksel van 'bullet time' in films als The Matrix. Sommigen zien ook vergelijkingen met een van de beste series van 2016, Westworld, waarin levensechte robots opeens stoppen met functioneren. Dat.. is wel cool.

The Mannequin Challenge is a viral Internet video trend where people remain frozen in action like mannequins while a moving camera films them, usually with the song "Black Beatles" by Rae Sremmurd playing in the background.
Trends die 2017 niet mogen halen

'Maak mij open' pakketjes

Coolblue begon ermee, maar Bol.com is het nu ook aan het doorvoeren op de website, op sociale media en in de pakketjes: de persoonlijke aanpak. Op je pakketje staat 'Daar ben ik dan, maak mij nu open!'. Een pakketje is geen persoon. Die 'likeable' dozen mogen volgend jaar wegblijven. En die 'niet zakelijke' manier van vertellen schiet nog wel eens door. 'Deze korting is niet geldig voor Nederlandse boeken, sorry!' staat er dan op de website van Bol.com. Waarom dat 'sorry' erachteraan? Coolblue vertelt enthousiast over laptops op hun website: 'we zouden 'm blind aanraden aan jou, je vriendin of je opa'. Is dat behalve niet waar, ook niet een beetje te persoonlijk?

Wij zijn Coolblue en wij doen alles voor een glimlach. Alles? Ja alles. Nou ja, bijna alles dan. Het lukte ons niet om onze pakketjes door getrainde eekhoorntjes op een scooter langs te laten brengen. Maar verder doen we alles voor je.


Wat?

Opdringerige sociale media helpdesks

Als je op Twitter roept dat het Ziggo-netwerk niet werkt, krijg je binnen no-time een tweet van een van de medewerkers van het bedrijf. Voor zover dat gaat in (vooralsnog) 140 tekens dien je dan meer uitleg te geven en stuur je via een DM een bericht (als de helpdeskmedewerker zo slim is te volgen, anders werkt dat niet) met je adresgegevens. Een oplossing wordt zo snel en goed gezocht - het voorkomt je lange wachtrijen bij de telefonische helpdesk. Maar niet altijd zit je te wachten op hulp. Soms kun je je frustratie uiten over een bedrijf op Twitter, omdat ze hun werk niet doen of omdat een medewerker je onbeschoft heeft behandeld. Of dat op Twitter thuishoort is de vraag, maar die sociale media medewerker (die baan bestaat sinds enkele jaren echt) krijgt flink wat agressie over zich heen. En andere bedrijven spelen daarop in, zoals de diensten die (automatische) tweets of e-mails sturen nadat je contact hebt gehad met die helpdesk via sociale media. 'Beoordeel hier de hulp die je hebt gehad', zodat ze de service kunnen verbeteren. Vaak te veel gedoe rondom een simpele vraag. Gelukkig zijn er ook nieuwe ontwikkelingen rond 'klantmanagement'.

Trailers van films die te veel verraden

Trailers van films waardoor je de film niet meer hoeft te zien, het is in 2016 meer dan eens gebeurd. Juist in een jaar waar zo ongelooflijk veel goede films uitkomen, moet je als trailer opvallen. En dus worden sociale media kanalen volgepropt met stukjes film (soms in de vorm van GIFs), tweeten bekende mensen over een nieuwe trailer en wordt er zelfs al jaren van tevoren gehypt. Die 'buzz' maken doe je door veel trailers te tonen (waardoor je dus de helft al hebt gezien), de films te teasen (een paar seconden film tonen), de trailer te teasen (ja echt) en zelfs door de teaser te teasen. Het moet echt niet gekker worden. De bioscopen hebben een topjaar gehad, met maar liefst vier Marvel-films, een nieuwe Star Trek en Star Wars, veel nieuwe Nederlandse films en veel keuze in animatie voor de kinderen. Maar laat ons die film wel zelf beleven. Tip: als je in 2017 wat films op je lijstje hebt staan, controleer dan rond de releasedatum of de recensies een beetje goed zijn en ga af op je gevoel. Die trailers heeft een echte filmfan niet nodig.

Trends die 2017 niet mogen halen
Muziek Marketing Kunst & artwork
Facebook
Twitter
http://www.erwinschrijft.nl/trends-die-2017-niet-mogen-halen