Games
25 / 02 / 19

Oeps, EA en Bioware verpesten Anthem

De AI die totaal niet op je reageren, of je juist met militaire precisie raken - terwijl je volledig buiten hun zicht bent. Saaie personages, een doodse stad, niets dat lijkt op de trailers die EA en Bioware ons voorschotelden bij Anthem, hun nieuwste online shooter, die een gemiddelde reviewscore van 6 haalt. Daar zullen opnieuw veel mensen voor ontslagen worden..

Ja, het staat er echt: 60 procent voor Anthem, met zowel gebruikers- als professionele reviews die er niet om liegen. Anthem is saai, onafgewerkt, buggy en op zijn minst een teleurstelling in vergelijking met Destiny - een vergelijking die terecht wordt gemaakt. Het verschil is de vrijheid die je moet hebben, de immense werelden en een verhaal dat je moet raken tijdens de campagne van de online shooter. Upgrades die je krijgt als je een level omhoog gaat vallen tegen. De omgevingen zijn vaak ronduit saai. Dialogen zijn overdreven hilarisch bedoeld en slaan de plank mis en de UI van de game is niet de handigste ooit uitgevonden. Bioware slaagt er niet in Anthem een goede game te maken, nadat ze de zeer succesvolle Mass Effect serie met Andromeda al verpest hadden. Onder leiding van EA werd die game drie jaar geleden compleet neergehaald door recensenten, en alleen na tientallen updates die graphics en gameplay iets verbeterden, is die game nu goed te spelen.

Nee, Anthem is lang niet zo slecht als Fallout 67 als het gaat om bugs en niet zo slecht als de gezichtsanimaties uit Andromeda, waar de game zo berucht voor is. Maar het is wel een compleet onafgewerkt product. En telkens opnieuw lijken we het maar te accepteren dat we 60 euro betalen voor een game die niet af is - terwijl in-game items een godsvermogen kosten. Er mogen dan misschien geen lootboxes meer zijn (bij wet verboden in onder andere de Benelux); betalen voor cosmetische aanpassingen is nog steeds portemonneevretende bezigheid. Kennelijk moeten de aandeelhouders van EA tevreden worden gesteld, maar in plaats van dat ze een half jaar extra nemen om de game naar een zeven of acht te trekken, gooien ze opnieuw een halve game op de markt. Kunnen de Bioware developers het niet meer? Sommige gamers maken zich echt zorgen over de toekomst van het bedrijf, dat gemakkelijk de nek omgedraaid kan worden als 'grote baas' EA ontevreden is over het resultaat. Is de druk vanuit EA te hoog? Of hebben ze alleen nog interesse in het marktaandeel in plaats van gamers? Met laadschermen van meer dan vijf minuten vraag je je ook af of ze bij Bioware de techniek niet meer op orde hebben. Dat belooft wat voor de volgende generatie consoles, waar volgens sterke geruchten hoe dan ook een Anthem 2 op gaat verschijnen. Want EA wil geld verdienen met dit soort games, vooral door de verkoop van DLC en extra items.

De game Anthem was 7 jaar in productie. Het heeft miljarden gekost aan development en marketing, want de reclames voor de game worden er niet minder op. EA en Bioware zullen hopelijk genoeg onwetende gamers kunnen overtuigen, maar met review-scores van 6 en minder, is de toekomst voor die laatste studio allerminst zeker. Het levert een hoop boze reacties op. Het is de zoveelste grote game die faalt bij release. Ligt de druk dan te hoog om een game af te leveren binnen een onrealistische tijd? Moeten graphics zo goed zijn dat er geen tijd meer is voor degelijke gameplay? Hoe dan ook lijkt er in sommige gamestudio's iets te moeten veranderen, anders gaat vroeg of laat het licht uit, zoals bij zovelen al is gebeurd.

Nieuws & sport Online Downloads
Facebook
Twitter
http://www.erwinschrijft.nl/oeps-eabioware-verpesten-anthem