Games & Marketing
03 / 11 / 13

Microsoft kijkt (heus) niet mee

Leuk dat je 500 euro over hebt, maar moet je die nu uitgeven aan een Xbox One of PlayStation 4? Een ding lijkt duidelijk: met de aankondiging van die eerste heeft Microsoft, onbedoeld, de privacy-discussie flink opgevoerd.

Onderdeel van de game-ervaring gaat de Kinect zijn: een apparaatje dat je bewegingen registreert en je dus al zwaaiend en buikdansend een game kunt besturen. Daarnaast is het ding te gebruiken voor video-opnames en allerlei hippe nieuwe functionaliteiten die er voor moeten zorgen dat je je echt onderdeel van de spelwereld voelt. Microsoft kreeg bij de aankondiging van de Xbox One flinke kritiek omdat de Xbox aanvankelijk altijd online moest zijn. Daarmee checkt het systeem continu met de servers van Microsoft of er geen illegale software op wordt afgespeeld. Microsoft heeft een hoop terug gedraaid, maar dat stopt de discussie niet.

De vraag was of Microsoft ook niet meer dan dat te zien kreeg. Welke games je speelt mag natuurlijk iedereen weten, maar de combinatie camera en altijd online was ook snel gemaakt. Wat als die camera aan staat terwijl je dat niet door hebt? De nieuwe Kinect zorgde na de aankondiging al voor ophef, omdat deze standaard bij de Xbox One wordt geleverd. Omdat de console altijd online zou moeten zijn, waren er zorgen dat met de Kinect altijd de huiskamer in kon worden gekeken. Je kunt het ding gebruiken om je Xbox aan te zetten (je roept gewoon 'Xbox On'), maar daarvoor moet hij wel op standby staan. Het is volgens complottheorieën de ultieme mogelijkheid voor NSA-achtige organisaties om gevoelige informatie door te krijgen van het bedrijf. In de strijd tegen terrorisme, of gewoon om alles te weten te komen.

Microsoft kijkt (heus) niet mee

Persoonlijke informatie van spelers die door de Kinect-camera voor Xbox One wordt opgehaald, wordt door Microsoft na analyse vernietigd. Dat valt te lezen in een blogbericht van Microsoft. Spelers hebben controle over wat er gebeurt met foto's die tijdens gameplay worden gemaakt, zeggen ze. Ook of stemcommando's worden opgenomen voor analyse, kun je zelf aangeven.

Het verbeteren van de game-ervaring is iets waar gamers van kunnen profiteren. Alleen is wel de vraag hoe je dat, automatisch, kunt verbeteren door audio en video te 'analyseren'. Dat kan waarschijnlijk niet, dus gebeurt dat door medewerkers. Dat moet je niet willen. Zo kom je als bedrijf veel te dicht in het privacygebied van je klanten. Zoals Microsoft aangeeft in haar weblogbericht is het mogelijk om die features uit te schakelen, maar als ze standaard 'aan' staan is dat al een stap te ver. Bovendien staat het Microsoft vrij in de voorwaarden te vermelden dat dergelijke acceptatie noodzakelijk is om bepaalde features te gebruiken. Dan is het vrij simpel: ga je de Xbox One die je net voor een hoop geld hebt aangeschaft niet gebruiken, omdat er in de voorwaarden staat dat video-materiaal verzonden kan worden? Juist, die voorwaarden leest bijna niemand.

Natuurlijk zijn dergelijke privacy-issues niet alleen van toepassing op Microsoft en de Xbox One. Ook Sony gaat hier al een stap verder in, al is het maar omdat je verplicht PlayStation Plus - een maandelijks abonnement - moet aanschaffen om gebruik te maken van online multiplayer van de PlayStation 4. Daarmee geef je ook Sony gegevens in handen. Het zijn de dingen die we als gebruikers graag willen opgeven om gebruik te kunnen maken van services, maar er zijn wel grenzen. Dat die grenzen nog lang niet altijd wettelijk, maar alleen moreel worden aangegeven, kan nog wel eens voor een flinke discussie zorgen.

Film & video Tech Social media
Facebook
Twitter
http://www.erwinschrijft.nl/microsoft-kijkt-heus-niet-mee