Games & Marketing
15 / 11 / 18

Bethesda, wat ben je aan het doen?

Met de release van een nieuwe Fallout-game zou je verwachten dat elke gamer het een maand lang over niets anders heeft. Okee, dat is nu ook zo, maar dan in negatieve zin. Het gaat niet goed met Bethesda, want Fallout 76 flopt, harder dan ooit.

Elke Fallout-game heeft in het verleden technische problemen gekend. Bethesda blijkt al sinds jaren dezelfde engine te gebruiken en dat is te zien. Fallout 3 kon mijn PlayStation 3 zeker twintig keer laten vastlopen, waarschijnlijk doordat het geheugen volliep met nutteloze informatie. Op een gegeven moment kan de processor dat niet meer aan en komt de game gewoon volledig tot stilstand. Ook Fallout 4 kende veel problemen, al heb ik die zelf niet ontdekt op - dit keer - een pc. Op consoles meldden gebruikers in november 2015 dat de game soms 'onspeelbaar' was door de vele bugs, frame rate drops, glitches en vastlopers. Het geeft niet als er een keer een plant door een muur steekt of een NPC door een ander heen loopt, maar als je missies niet kunt voltooien, achievements niet kunt halen, of zelfs je console moet resetten, dan is er wat anders aan de hand.

De Creation Engine is er aan de hand. Bethesda zweert bij de engine, die ze ook voor hun nieuwste game, Fallout 76, hebben gebruikt. Deze week werd die game volledig afgemaakt door reviews; zowel professionele beoordelaars als gamers zelf maakten de online post-apocalyptische game met de grond gelijk. Op YouTube vindt je talloze video's met hilarische bugs, maar ook foutmeldingen, vastlopers en lag, heel veel lag. Bethesda heeft de onverwachte stap genomen om wederom een grote single-player-game om te toveren in een multiplayer-game. Maar er zijn nauwelijks mensen te vinden in de enorme wereld en je kunt de game dan ook helemaal in je eentje spelen. Als je dat wilt.

It may not have been this way. There are also a lot of faulty duplicate references in Skyrim's base data files that can often cause stuttering and crashes (look up ITM records). Even though players can fix these with just a few clicks in another program, Bethesda never bothered to do it. So much for being a AAA developer.


En als je dan een artikel leest dat Todd Howard, creative director van Bethesda Studio's, heeft geroepen dat ze van plan zijn dezelfde engine voor Starfield en de nieuwe The Elder Scrolls te gebruiken, moet je vrezen voor het voortbestaan van de studio. De reden? De engine is 'makkelijk te gebruiken', meteen ook de enige reden, zo blijkt uit de analyse hieronder. Ondertussen hebben data-miners al ontdekt dat Fallout 76 net als deel 4 vol met code zit die gekopieerd is uit een vorig deel, omdat de developers van Bethesda kennelijk niet de mentaliteit hebben om dat er netjes uit te werken. 'Het werkt niet als we het weghalen, dus laten we het er in zitten', aldus de analyse van mensen die het kennelijk kunnen weten.

Bethesda mag snel met veel patches komen om Fallout 76 ('Saai', 'een bugfest' en 'totaal onaf uitgebracht') nog enigszins te redden. De game krijgt nog niet eens een 3 op Metacritic, die de reviews van gamers en sites verzamelt. Bethesda heeft hiermee een groot PR-probleem en zal voor komende game-releases moeten bedenken of ze niet beter investeren in een andere engine, anders kan het wel eens slecht aflopen.

Het is zo jammer dat Fallout 76 slecht wordt ontvangen, want Fallout 4 was echt te gek. Niet vrij van bugs en sommige mensen hadden dus echte problemen, wat onacceptabel is voor een game van 60 euro. Maar wél een leuke game. Dat is nu anders, maar alle hoop is nog niet verloren. Met patches (al 51GB op dag 1) en aanpassingen kan 76 nog slagen, ik zou hem alleen niet in je schoen vragen dit jaar. Genoeg andere games!

Algemeen Lijstjes Shops
Facebook
Twitter
http://www.erwinschrijft.nl/bethesda-wat-ben-je-aan-het-doen