Games & Marketing
12 / 11 / 14

Alles voor hoge reviewscores: Assassin's Creed Unity

Er is iets geks aan de hand rondom de release van Ubisoft's nieuwste games: Assassin's Creed Unity (PS4, Xbox One) en Assassin's Creed Rogue (PS3, Xbox 360). Om technische problemen te verhullen, zouden de review-exemplaren naar magazines en bladen laat zijn verstuurd.

Alles voor hoge reviewscores: Assassin's Creed Unity

Het lijkt erop dat Ubisoft wat problemen heeft ondervonden tijdens de bouw van de twee nieuwste Assassin's Creed games. Het moesten de twee grootste blockbusters van deze maand worden, maar het lijkt erop dat de conclusie toch een andere is. Hier en daar wordt er verre van lovend gesproken over Unity, de eerste next-gen game uit de serie, die qua graphics en gameplay alle andere zou moeten doen vergeten. De game zou te kampen hebben met technische haperingen en regelmatig zou de framerate zo laag zakken, dat de game onspeelbaar is. De problemen lijken zich vooral voor te doen op de PlayStation 4. Een onafgewerkte game, die in de haast is uitgebracht? Op deze video is te zien hoe de game stottert - en dat voor een eerste next-gen titel, gemaakt door een van de grootste gamesbedrijven ter wereld. Niet alleen de framerate zou een probleem zijn, ook zouden er 'talloze bugs' en belichtingsproblemen zijn. Ubisoft heeft nog niet gereageerd, maar zei vorige maand nog dat ze de game terugschroefden naar 900p in plaats van 1080p kwaliteit, om de weergave te optimaliseren. Dat lijkt niet helemaal gelukt, in ieder geval niet tot er een patch te downloaden is.

The performance problems aren't limited to PS4. According to unvirable on Reddit, the Xbox One version is "really running sub 30fps, which makes it unplayable." And prominent YouTube commentator TotalBiscuit reports that the Windows PC version suffers from a host of issues such as "killer pop-in," lighting that is "glitchy as hell" and in general, a "MASS of bugs."


Een 6,5 of 7 als eindscore voor een zoveelste deel uit een gameserie is niet gek - Ubisoft was niet vernieuwend genoeg met Unity en lijkt te veel terug te grijpen naar gameplay-mechanismen uit de eerste delen, die nu haperen onder de druk van het visuele geweld - en natuurlijk de verwachting van gamers.

Nu ook Assassin's Creed Rogue voor de PlayStation 3 en Xbox 360 (de pc-versie komt later) uitkomt, is het de vraag hoe het daarmee gesteld is. De reviewers van Polygon kregen, net als vrijwel elke andere recensiewebsite- en magazine ter wereld, de reviewcode van Unity en Rogue zeer laat van Ubisoft. Normaal kunnen zij enkele dagen voor de consumenten aan de slag met de game, zodat nog voor de winkelrelease recensies te lezen zijn. Deze moeten gamers overtuigen de game te kopen. Of: links te laten liggen. Ubisoft zou volgens geruchten bang zijn geweest dat slechte recensies de verkopen zouden doen slinken, en dus geven ze expres late review-discs uit, zodat recensies pas na de release (en uitlevering van alle pre-orders) zouden verschijnen. Een slinkse truc, die nu in hun gezicht lijkt te ontploffen. Als dit de manier is om slechte planning te verhullen, veel te strakke deadlines goed te maken, te hoge verwachtingen te omzeilen, dan is het snel gedaan met deze serie. Er hangt nogal wat vanaf: Ubisoft zou elk jaar een nieuw deel moeten uitbrengen, om aandeelhouders en een financieel boekjaar veilig te stellen.

Given some of the technical problems with Assassin's Creed Unity and the argument by some that Ubisoft gave reviewers a late embargo time to hide these issues from early purchasers, you may be concerned that the publisher is hiding something equally shady with Rogue by not sending it out early.


De Assassin's Creed games zijn altijd zeer populair. En ook deze twee delen zijn niet barslecht, maar lijken onafgewerkt en gehaast uitgebracht, wat de makers proberen te verbergen. Dat moet Ubisoft geen tweede keer doen.

Random Algemeen Gadgets
Facebook
Twitter
http://www.erwinschrijft.nl/alles-voor-hoge-reviewscores